Hauptwerk.cz

Co jsem kdysi měl ... a na co rád vzpomínám

 


Varhany EMINENT

kostelní elektrofonické varhany: dvoumanuál (2 x 4.5 oktáv = do f) s pedálem (32 tónů = do g) a lavicí, fy. Eminent (Holandsko). Plně funkční, analogový elektrofonický nástroj. Rok výroby cca 1975.

  • Manuály 4.5 oktáv (po klávesu f).

  • Pedál má 27 tónů, C-d1. Je paralelní, plochý.

  • Skříň je z tmavého dřeva. Vše je dobře zachováno.

  • Rejstříky jsou "labiální" plus tři "jazykové". Dispozice vychází z romantizujícího zvukového ideálu.

  • Dá se nastavit zvlášť hlasitost obou manuálů i pedálu. Dispozici si můžete přečíst na obrázcích. Klepnutím na malý obrázek vpravo se zobrazí velký obrázek.

  • Lze nastavit tremolo (hloubka, frekvence) a dozvuk.

  • Je k dispozici výstup na sluchátka, který by se dal použít také pro vyvedení zvuku do externího zesilovače.

  • Není implementováno MIDI, takže ten nástroj bude umět hrát jen své vestavěné analogové zvuky, bez možnosti do toho nahrát něco jiného. MIDIalizace by sice také šla provést (podle mých návodů, které naleznete na mých stránkách), ale to by byla větší práce.

  • Prodejní cena: 22000 Kč. Jde o prodej soukromé osoby soukromé osobě, takže žádné další daně se neuplatňují a ani záruka se neuplatní. (Nástroj tedy prodávám jako by byl nefunkční, i když je plně funkční).

 

DSC02103.JPG (2181166 bajtů)
DSC02104.JPG (2183766 bajtů)
DSC02105.JPG (2207816 bajtů)
DSC02106.JPG (1834927 bajtů)
DSC02107.JPG (1667052 bajtů)
DSC02108.JPG (2235404 bajtů)
DSC02109.JPG (2212507 bajtů)
DSC02110.JPG (2344238 bajtů)
DSC02111.JPG (2454273 bajtů)

Varhany KIENLE

kostelní elektrofonické varhany: dvoumanuál (2 x 4.5 oktáv = do g) s pedálem (32 tónů = do g) a lavicí, fy. Kienle (Německo). Plně funkční, analogový elektrofonický nástroj. Sedmdesátá léta.

  • Manuály 4.5 oktáv (po klávesu g).

  • Pedál má 27 tónů, C-d1. Je radiální, plochý.

  • Skříň je ze světlého dřeva. Dobře zachovaná.

  • Rejstříky jsou "labiální" a tři "jazykové". Dispozice vychází z barokního zvukového ideálu.

  • Dispozici si můžete přečíst na obrázcích. Klepnutím na malý obrázek vpravo se zobrazí velký obrázek.

  • Lze nastavit tremolo (hloubka, frekvence).

  • Není implementováno MIDI, takže ten nástroj bude umět hrát jen své vestavěné analogové zvuky, bez možnosti do toho nahrát něco jiného. MIDIalizace by sice také šla provést (podle mých návodů, které naleznete na mých stránkách), ale to by byla větší práce.

 

DSC02114.JPG (398290 bajtů)
DSC02115.JPG (343573 bajtů)
DSC02116.JPG (327642 bajtů)
DSC02117.JPG (491923 bajtů)
DSC02118.JPG (525770 bajtů)
DSC02119.JPG (508494 bajtů)
 
 
 
Kostelní elektrofonické varhany: 4-manuálový nástroj firmy dr. Böhm, s pedálem a lavicí.
  • Ano, skutečně 4 manuály, každý s rozsahem plných 5 oktáv. Takže je to opravdová lahůdka. 
  • Pedál s rozsahem 30 tónů, paralelní "do kolíbky", samozřejmě plus lavice.
  • Každý manuál i pedál má řadu vlastních rejstříků s varhanními názvy (10-18 kusů), "labiální" i "jazykové", stopové výšky od 32' do cca 1/8' (pak repetuje). Zvuk je ovšem spíše průměrný, víc elektronický než varhanní. To ovšem vyplývá z použité technologie (analogový zvuk s 12 oscilátory pro celý rozsah). Možná si pamatujete zvuk starých Vermon nebo Delícií - je to podobné.
  • Výstup do externího zesilovače a ten je přítomen v podobě tzv. "Leslie", aktivního reproboxu s velkým výkonem (pro ozvučení středního kostela).
  • Není implementováno MIDI, midializace by však byla možná svépomocí.
  • Náhradní díly stále k sehnání. Sám jsem nedávno v nástroji nahrazoval jeden tónový generátor (IC 2) a sehnal jsem ho bez problémů v Německu za 17 EUR.
     
DrBohm 001.jpg (2448130 bajtů)
DrBohm 002.jpg (2405046 bajtů)
DrBohm 003.jpg (2391558 bajtů)
DrBohm 004.jpg (2448639 bajtů)
DrBohm 005.jpg (2239303 bajtů)
DrBohm 010.jpg (2185639 bajtů)
DrBohm 011.jpg (1745918 bajtů)
 

kostelní elektrofonické varhany: dvoumanuál (2 x 4.5 oktáv, do g) s pedálem (30 tónů) a lavicí, fy. KIENLE. Plně funkční, luxusní analogový elektrofonický nástroj. Rok výroby cca 1983

  • Manuály 4.5 oktáv (po klávesu g). Luxusní provedení znamená, že je přítomen tzv. Druckpunkt, klávesy tedy simulují mechanickou trakturu: při "otevírání ventilu" to klade odpor, potom už to jde domáčknout hladčeji.

  • Pedál má 30 tónů, C-f1. Je paralelní, respektuje normy. Je dělán "do kolíbky", takže krajní klávesy jsou výše než prostřední, aby se noha nemusela tak natahovat.

  • Skříň je z tmavého dřeva. Vše je velmi dobře zachováno, nejsou tam škrábance, bývalý majitel se o to zjevně velmi dobře staral.

  • Rejstříky jsou "labiální" plus dva "jazykové". Dispozice vychází z barokního zvukového ideálu. Luxusní zvuk se vyznačuje věrností píšťalovému. To znamená, že je přítomno charakteristické "naplivávání", když píšťala nasazuje. Lze přidávat nebo ubírat charakteristický šum větru v píšťale pomocí potenciometrů. Všechny rejstříky manuálů i pedálu jsou funkční a dělají, co se od nich čeká.

  • Každý rejstřík lze "intonovat". To znamená měnit jeho sílu a barvu pomocí potenciometrů ukrytých uvnitř skříně. Takže si nástroj můžete upravit podle vkusu.

  • Dá se nastavit zvlášť hlasitost obou manuálů i pedálu.

  • Je k dispozici výstup na sluchátka, který by se dal použít také pro vyvedení zvuku do externího zesilovače.

  • Není implementováno MIDI, takže ten nástroj bude umět hrát jen své vestavěné analogové zvuky, bez možnosti do toho nahrát něco jiného. MIDIalizace by sice také šla provést (podle mých návodů, které naleznete na mých stránkách), ale to by byla větší práce.
     

KienleKdousov 049.jpg (2348612 bajtů)
KienleKdousov 043.jpg (2190401 bajtů)
KienleKdousov 017.jpg (2211858 bajtů)
Kienle008.jpg (2044915 bajtů)
Kienle007.jpg (2422237 bajtů)
KienleKdousov 059.jpg (2112694 bajtů)
KienleKdousov 065.jpg (2452930 bajtů)
KienleKdousov 056.jpg (2204028 bajtů)
KienleKdousov 076.jpg (2367770 bajtů)

kostelní elektrofonické varhany: dvoumanuál (2 x 5 oktáv) s pedálem (30 tónů) a lavicí, fy. Lipp & Sohn, Stuttgart, dnes Ahlborn Orgeln. Plně funkční analogový elektrofonický nástroj. Rok výroby cca 1980 (soudě podle přiložené technické dokumentace).

  • Manuály plných 5 oktáv (to se ale po pravdě řečeno moc nevyužije, většina varhanní literatury vystačí se 4 oktávami), ale lze to použít na oktávové transpozice. Barevnost nástroje se tak zvětší.

  • Pedál 30 tónů, C-f1. "Mírně" radiální. Kupodivu pedálnice i po letech byla jako nová, neprošlapaná, ti varhaníci, co na to hráli zřejmě pedálem neuměli...

  • Skříň ze světlého dřeva. 

  • Rejstříky pouze "labiální", žádný "jazykový". Dispozice vycházela z barokního zvukového ideálu. Hezký zvuk měly kryty a flétny, ty byly docela věrné. Principál 8 byl typicky analogově elektrofonický zvuk, nic moc, ale na podporu pléna by to stačilo. Alikvoty (kvinty, oktávy, mixtura) docela fajn. Břitké a jasné. Přítomno také tremolo II. manuálu, jemuž bylo lze nastavovat rychlost a hloubku.

  • Kompletní seznam rejstříků si můžete přečíst z obrázků (poklepáním na vedlejší obrázky se zvětší).

  • Byl tam jeden zvlášní "rejstřík" zvaný "Spektrum", který rozjasní zvuk celého nástroje - popravdě řečeno, jen tak se to dá poslouchat, jinak to není ono, takže Spektrum by mohlo být pořád zapnuté a pak je to docela libový zvuk.

  • Hrací stůl šlo zamykat přiloženým klíčkem.

  • Dala se nastavit zvlášť hlasitost obou manuálů i pedálu, ale pro kostelní použití by asi všecko muselo být naplno, jinak úroveň hlasitosti byla asi zhruba pro obývák - vestavěný zesilovač a reproduktory (3 ks) asi nejsou stavěny na větší prostory.

  • K dispozici výstup na sluchátka, který by se dal použít také pro vyvedení zvuku do externího zesilovače. V hracím stole byly také dva linkové výstupy k externímu zesilovači, a to dokonce i s napájením (220 V), což by mohlo umožňovat zapnutí varhan i externího zesilovače jedním spínačem na vahrnanách.

  • Podle dokumentace, kterou jsem našel uvnitř nástroje, to muselo být vyrobeno někdy kolem roku 1980.

  • Uvnitř také čekalo další velké překvapení. Ten pan Lipp - který se specializoval na pianina - vyráběl totiž zjevně jen škatuli. Ale elektronika byla originál AHLBORN. Je to model Sonata nebo Sonattina (podle schémat).

  • Nebylo implementováno MIDI, takže ten nástroj bude umět hrát jen své vestavěné analogové zvuky, bez možnosti do toho nahrát něco jiného. MIDIalizace by sice také šla provést (podle mých návodů, které naleznete na mých stránkách), ale to by byla větší práce.